Особливості приймання дітей до перших класів
загальноосвітніх навчальних закладів
Вік майбутніх першокласників
Вік майбутніх першокласників регламентовано статтею 20 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13 травня 1999 р. № 651-XIV, в якій зазначено, що зарахування учнів до загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється, як правило, з шести років. У пункті 1.4 Постанови Головного державного санітарного лікаря України «Про підготовку загальноосвітніх навчальних закладів до нового 2021/2010 навчального року» від 29 липня 2021 р. № 20 наголошено: «Не допускати прийом до школи дітей, молодше 5 років 8 місяців». Зазначена Постанова Головного державного санітарного лікаря України є чинною до початку 2010/2011 навчального року.
Разом з тим, звертаємо увагу на те, що згідно зі статтею 12 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11 липня 2001 р. № 2628-ІП право на перебування у дошкільних навчальних закладах гарантовано дітям віком від двох місяців до шести (семи) років. Отже, якщо дитина досягла шестирічного віку, дошкільні навчальні заклади не можуть відмовити батькам у подальшому отриманні їхньою дитиною дошкільної освіти.
Умови приймання дітей до загальноосвітніх навчальних закладів
Приймання дітей до першого класу загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється на безконкурсній основі відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України «Про прийом дітей до 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів» від 7 квітня 2005 р. № 204.
Загальноосвітні навчальні заклади приймають дітей на навчання відповідно до визначеної території обслуговування. За наявності вільних місць дитина може навчатися і в інших навчальних закладах.
Для зарахування дитини до першого класу батькам чи особам, які їх замінюють, потрібно подати до загальноосвітнього навчального закладу такі документи:
- заяву на ім’я директора;
- копію свідоцтва про народження дитини;
- медичну картку встановленого зразка.
Умови приймання дітей до спеціалізованих навчальних закладів
До спеціалізованої школи (школи-інтернату) з поглибленим вивченням окремих предметів приймання дітей здійснюється незалежно від території обслуговування.
Приймання дітей, які вступають до першого класу спеціалізованої школи (школи-інтернату), проводиться протягом періоду, визначеного навчальним закладом, після співбесіди з дитиною у присутності її батьків або осіб, які їх замінюють, згідно з Інструкцією про порядок конкурсного приймання дітей (учнів, вихованців) до гімназій, ліцеїв, колегіумів, спеціалізованих шкіл (шкіл-інтернатів), затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 19 червня 2003 р. № 389 та зареєстрованої у Мін’юсті 4 липня 2003 р. за № 547/7868.
Співбесіда з дитиною, яка вступає до першого класу спеціалізованої школи (школи-інтернату), повинна охоплювати виконання спеціальних діагностичних завдань для перевірки рівня загального розвитку дитини, її функціональної готовності до систематичного навчання та здатності до вивчення дисциплін відповідно до спеціалізації закладу.
Такі завдання розробляє педагогічна комісія на основі матеріалів, запропонованих центрами практичної психології та соціальної роботи (психологічними службами), а затверджує директор навчального закладу за погодженням із відповідним органом управління освітою.
Не допускається перевірка знань та умінь дитини понад обсяги державних вимог навчально-виховних програм дошкільного навчального закладу. Не можна перевіряти вміння читати, писати, рахувати тощо, оскільки формування цих навичок відбувається у процесі навчання дитини у початкових класах за чинними навчальними програмами для 1 -4 класів загальноосвітніх навчальних закладів.
Приймання дитини має проводитись вчителем початкових класів та психологом у формі доброзичливої співбесіди, що триває не більше 30 хвилин, у присутності батьків або осіб, які їх замінюють.
Оскільки навчання учнів першого класу здійснюється з урахуванням особливостей фізичного і психічного розвитку дітей, їхніх вікових та індивідуальних можливостей, слід зазначити, що готовність до систематичного навчання визначається взаємозв’язаними компонентами: фізичною (станом здоров’я і фізичним розвитком дитини), інтелектуальною і особистісною готовністю.
Фізична готовність дитини до школи визначається медичними працівниками і записується у медичній картці.
Особистісна готовність характеризує:
- уміння дитини орієнтуватися у навколишньому світі;
- ставлення дитини до школи;
- самостійність дитини, її активність й ініціативність, сформованість потреби у спілкуванні, вміння встановлювати контакти з однолітками і дорослими.
Про інтелектуальну готовність дитини до школи свідчить відповідний рівень розумового розвитку, зокрема таких пізнавальних психічних процесів, як сприймання, мислення, пам’ять, уява, увага, мовлення, а також відповідний рівень знань дитини.
Шкільний психолог та вчитель вивчають індивідуальні особливості дитини з метою найефективнішого впливу на її всебічний розвиток та виховання у процесі навчання після зарахування до
першого класу.